Gratis Inspiratie

Inspirerende en praktische artikelen waar je meteen iets aan hebt.

Nieuw bedrijf: headson

Sinds 1 november 2014 werk ik fulltime binnen mijn bedrijf headson. Con-act Coaching, Counselling & Training is opgehouden te bestaan. Deze website blijft voorlopig nog in de lucht, zodat jij er als bezoeker je voordeel mee kunt doen.

Wij coachen en begeleiden nog steeds mensen en hanteren vanuit headson zakelijke tarieven. Mocht dat voor jou geen obstakel zijn, neem gerust contact met mij op.

a.degroot@headson-advies.nl

Hartelijke groet,
Annemarie




7 tips voor goede zelfzorg

Posted by: Annemarie | Posted on: januari 31st, 2014 | 2 Comments

Eén van de uitdagingen waar veel vrouwen voor staan, is om goed voor zichzelf te zorgen. Alles en iedereen is belangrijker, de hele dag zijn ze druk bezig om het iedereen naar de zin te maken, en aan het eind van de dag vallen ze doodmoe in bed, verbaasd dat de dag alweer om is. Herkenbaar?

Goede zelfzorg is misschien wel het belangrijkste ingrediënt voor een goede gezondheid. Wie zichzelf altijd op de laatste plaats zet, krijgt (op termijn) doorgaans te maken met ongezonde emoties als schuldgevoel, boosheid, wrok en spijt (had ik maar.)… Dit zijn emoties die de hoeveelheid stresshormonen in je lichaam verhogen. Het is ongezond en zorgt ervoor dat je blijft hangen in situaties die niet goed voor je zijn.

Wat ik vrouwen steevast leer is dat ze alleen het beste van zichzelf kunnen geven als ze eerst goed voor zichzelf zorgen. Net zoals je in het vliegtuig leert dat je bij calamiteiten eerst het zuurstofmasker bij jezelf voor moet doen, alvorens je kind te helpen. Zo werkt het ook in het dagelijks leven met zelfzorg.

Maar hoe doe je dat op een goede manier? Een paar tips.

  • Tip 1 – Wees een liefdevolle moeder voor jezelf
  • Behandel jezelf zoals een ideale moeder je zou behandelen. „Lieverd, ik zie dat je moe bent. Waarop doe je niet even een klein dutje? Als je wakker wordt, zet ik een kop thee voor je” of „Ik zie dat je even pauze nodig hebt. Wat dacht je van een lekkere wandeling. De zon schijnt.” Snap je wat ik bedoel?

  • Tip 2 – Zorg voor voldoende rustmomenten
  • Momenten van rust, al duren ze maar vijf minuten, zijn onontbeerlijk om je geest opgeruimd te houden. Op het moment dat je rust neemt, even naar buiten staart of een kop koffie of thee drinkt, geef je je archiverende brein de gelegenheid om orde op zaken te stellen in alle prikkels die je zojuist hebt opgedaan. Wat moet onthouden worden en wat mag vergeten? Resultaat: orde in je hoofd.

  • Tip 3 – Doe elke dag iets wat je echt leuk vindt
  • Maak een lijstje van die dingen die je leuk vindt en plan bewust elke dag iets van dat lijstje in: een hoofdstuk lezen, een warm bad, lekker wandelen, stille tijd of meditatie, iets creatiefs. Dit ontspant je niet alleen, je bouwt ook veerkracht op waardoor je pittige taken beter aan kunt.

  • Tip 4 – Zorg voor een goede, rustige diepe ademhaling
  • Een rustige buikademhaling zorgt ervoor dat je je meer ontspannen voelt en ook zo overkomt. Maar dat niet alleen, zij zorgt ook voor een betere zuurstoftoevoer in je lichaam en een betere gifstoffenafvoer. Je lichaam wordt gezonder en energieker. Waardoor je meer aankunt, beter in je vel zit, meer zelfvertrouwen hebt en minder snel van je stuk te brengen bent bijvoorbeeld.

  • Tip 5 – Maak gebruik van de kracht van nee
  • Als je iets gevraagd wordt wat je echt niet wilt, zeg dan ‚Nee’. Zeker als je dit altijd moeilijk vindt, doen! Jij bent waarschijnlijk iemand die jouw behoeften gemakkelijk laat wegdrukken door de behoeften van anderen. En dat is nergens voor nodig. Bedenk: jouw ‚nee’, is een ‚ja’ tegen jezelf. Gezonde grenzen zijn heel belangrijk om je beste zelf te kunnen zijn en je optimaal in te zetten voor wat je echt belangrijk vindt.

  • Tip 6 – Zoek een maatje
  • Je hebt vast wel een vriendin van wie jij vindt dat ze ook beter voor zichzelf zou moeten zorgen. Haar moet je hebben! 😉 Spreek met elkaar af dat je elkaar gaat aanmoedigen en ondersteunen om beter voor jezelf te zorgen. En als je in de verleiding komt om jezelf weer eens op de laatste plaats te zetten, bel, sms, app haar!

  • Tip 7 – Wacht niet op toestemming, maar beslis zelf
  • Jij bent verantwoordelijk voor jezelf, niemand anders. Wacht dus niet tot een ander je toestemming geeft of tot je ziek bent en legaal een stapje terug mag doen. Beslis zelf.

Goede zelfzorg is een belangrijke dagelijkse keuze en zeker niet egoïstisch. Want wie goed voor zichzelf zorgt, kan het beste van zichzelf geven. Daar profiteert uiteindelijk iedereen van.

Auteursrecht gebruikt beeld: memoru / 123RF Stockfoto

Deel dit artikel…

Comments (2)


  1. Carol La Porte -
    januari 31, 2014

    Heel goede tips! Enkele heb ik al zelf ontdekt; nu streef ik naar Tips 1,3, 7 van u! Bedankt!
    Nog een ding dat ik doe is bijna niks meer ’s avonds buiten het huis! Ik merkte dat ik ZO moe was tijdens dingen waar ik “moest” naartoe gaan, dat ik daar niet meer kon concentreren. Ook, eenmaal thuis was de verleiding heel groot om zelfs LATER op te blijven – want iedereen was al in bed! Dus, het werd “me time” met het vervolgen: te laat naar bed – laat wakker, je begint je heel dag routine later. Nu ga ik niet(meer) naar een kring, koor, gemeenteavond(!),cursus, enz. om mezelf te beschermen van het TE druk in mijn hoofd vóór dat ik naar bed ga, geen verleiding om heel laat op te blijven; geen ellendige dag daarna.
    Works for me! 🙂

  2. Annemarie -
    februari 1, 2014

    Dank je voor je reactie Carol en voor de goede aanvulling!