Gratis Inspiratie

Inspirerende en praktische artikelen waar je meteen iets aan hebt.

Nieuw bedrijf: headson

Sinds 1 november 2014 werk ik fulltime binnen mijn bedrijf headson. Con-act Coaching, Counselling & Training is opgehouden te bestaan. Deze website blijft voorlopig nog in de lucht, zodat jij er als bezoeker je voordeel mee kunt doen.

Wij coachen en begeleiden nog steeds mensen en hanteren vanuit headson zakelijke tarieven. Mocht dat voor jou geen obstakel zijn, neem gerust contact met mij op.

a.degroot@headson-advies.nl

Hartelijke groet,
Annemarie




Het beste voornemen voor het nieuwe jaar

Posted by: Annemarie | Posted on: december 17th, 2012 | 0 Comments

Over een paar weken hopen we over de drempel van het nieuwe jaar te stappen. En zoals altijd als een nieuw jaar begint, hebben velen van ons weer goede voornemens. Misschien heb jij je ook al voorgenomen om in het nieuwe jaar wat overgewicht kwijt te raken. En weet je ook al welk (streng) dieet je daarvoor gaat volgen. Daar wil ik het even met je over hebben. Want als er één voornemen ongezond is en vrijwel zeker op een teleurstelling uitloopt, dan is dat op dieet gaan. Niet doen dus. Wat dan wel?

Wat mij betreft is er maar één goed voornemen dat je voor jezelf kunt hebben en dat is:

Komend jaar ga ik goed voor mijzelf zorgen omdat ik dat waard ben.

Laat dat het uitgangspunt zijn voor welke verandering van levensstijl je dan ook nastreeft. Ga je nadenken over wat het betekent om goed voor jezelf te zorgen omdat je dat waard bent, dan kijk je verder dan een (crash-)dieet. Dan ga je kijken naar wat jij en jouw lichaam nodig hebben om gezond en in balans te zijn. En hoe je de veranderingen zo kunt doorvoeren, dat je het volhoudt, met blijvend resultaat. En dat ga je met de juiste intenties doen.

Wat gebeurt er als je gaat diëten? Je gaat tijdelijk anders en minder eten, vooral minder van alles wat je juist zo lekker vindt. Als je lijnt, mag je dingen niet meer van jezelf. En wat gebeurt er als je iets niet mag? Juist, het wordt ineens verschrikkelijk aantrekkelijk! Hoe lang houd jij het vol om jezelf te onthouden wat je zo lekker vindt? En als je na je dieet weer in je oude voedingspatroon vervalt, zitten de moeizaam weggewerkte kilo’s er binnen de kortste keren weer aan. Bovendien breng je door een dieet je lichaam ook nog eens in de stress. Het merkt dat het minder voedsel -en waarschijnlijk ook minder noodzakelijke voedingsstoffen- binnenkrijgt en als reactie daarop gaat je lichaam in de overlevingsstand. Het zet zichzelf in de spaarstand en houdt alles wat het wel binnenkrijgt vast. Je brengt je lichaam uit balans en dat merk je bijvoorbeeld doordat je minder energie hebt en je onrustig gaat voelen. Trust me, I have been there…

Hoe ik het nu doe? Ik ben iemand die het best veranderingen kan aanbrengen door stap-voor-stap te werken. Ik verzamel informatie en bedenk wat dat voor mij betekent. Ik bedenk waarom ik dit zo belangrijk vind en waarom ik ook alweer goed voor mijzelf wil zorgen (namelijk, om het beste van mijzelf te geven). Ik ga na welke eerste haalbare stap ik kan zetten op weg naar verandering en vervolgens zet ik die stap. Is de verandering gewoonte geworden, dan zet ik een volgende stap. Dat duurt langer met minder spectaculaire resultaten op korte termijn, maar ik houd het vol en het resultaat is blijvend.

Zeven gewoonten die ik stapsgewijs heb aangepast:

  • Ik heb meer focus aangebracht in mijn leven en ben simpelweg minder gaan doen. Omdat teveel doen me onrustig en gestrest maakt en ik daardoor ongezonder ga leven.
  • Ik kies ervoor om meer te gaan wandelen en fietsen. Goed voor mij, de natuur en de portemonnee. Dat vind ik leuk en kan ik dus volhouden. Een abonnement op een sportschool is voor mij echt geldverspilling.
  • Ik ben meer water en thee gaan drinken, 2,5 liter per dag. Vocht is van levensbelang. Als je lichaam te weinig vocht krijgt, ontstaat er stress waardoor je je futlozer en onrustiger voelt. Sinds ik voldoende drink heb ik ook minder vaak een hongergevoel.
  • Ik ben regelmatiger gaan eten. Ik leerde namelijk dat je lichaam al in de spaarstand gaat staan, als het een half uur honger ervaart.
  • Ik eet veel meer fruit en groenten. Steeds vaker vervang ik een broodmaaltijd door een groene smoothie of een lekkere salade. En ik merk dat mijn lichaam er veel beter op reageert. Ook na het eten voel ik mij fit en de beruchte middagdip blijft uit.
  • Ik eet geen vlees meer. Dat klinkt heftig, maar is het echt niet. Ik ontdekte dat vlees niet alleen mijn lichaam belast -ik voel me moe en loom na het eten van vlees- maar ook het milieu. Bovendien gaat er vaak zoveel dierenleed mee gepaard dat ik dat voor mezelf niet meer kan verantwoorden. Toen ik ontdekte dat je vlees prima kunt vervangen door alternatieven om toch de noodzakelijke voedingsstoffen binnen te krijgen, was de omslag definitief.
  • Ik gebruik minder zuivel. Melk blijkt vreemd genoeg helemaal niet goed voor je botten. En door veel (karne)melk te drinken, boter en kaas te eten, houd ik de bio-industrie nog steeds in stand. En ook daar zijn prima alternatieven voor.

Het hoofddoel is me gezond en fit voelen. Omdat ik het waard ben en meer energie heb om datgene te doen waarvoor ik geschapen ben! Om het beste van mijzelf te kunnen geven. Ik kies daarbij voor de geleidelijke weg, omdat ik dat kan volhouden. En het werkt!

Wat ‘goed voor mezelf zorgen’ voor jou betekent? Het werkt het best als je dat zelf uitzoekt. Wat zit jou dwars? Wat maakt dat je ongezonder leeft dan je zou willen? Welke aanpassing past bij jou? Welke volgende stap levert jou de meeste gezondheidswinst op, meer energie? Ga daarnaar op zoek. Zoek een maatje op professionele hulp als dat je helpt. Stap voor stap, voor stap… vanuit die ene motivatie: Wie goed voor zichzelf zorgt kan het beste van zichzelf geven. Daar doe je je lichaam, jezelf en de wereld het grootste plezier mee én zo zal het je gaan lukken om blijvende veranderingen door te voeren. Dat wens ik je toe voor het nieuwe jaar!

Heb jij zelf nog goede tips die je wilt delen? Of wil je reageren? Leuk! Laat je reactie hieronder achter…

Auteursrecht gebruikt beeld: baibaz / 123RF Stockfoto

Deel dit artikel…

Comments are closed.