Gratis Inspiratie

Inspirerende en praktische artikelen waar je meteen iets aan hebt.

Nieuw bedrijf: headson

Sinds 1 november 2014 werk ik fulltime binnen mijn bedrijf headson. Con-act Coaching, Counselling & Training is opgehouden te bestaan. Deze website blijft voorlopig nog in de lucht, zodat jij er als bezoeker je voordeel mee kunt doen.

Wij coachen en begeleiden nog steeds mensen en hanteren vanuit headson zakelijke tarieven. Mocht dat voor jou geen obstakel zijn, neem gerust contact met mij op.

a.degroot@headson-advies.nl

Hartelijke groet,
Annemarie




Verbeter je communicatie – gebruik LSD!

Posted by: Annemarie | Posted on: maart 31st, 2012 | 2 Comments

Als er iets is dat opvalt in soaps op tv, dan is het wel hoe beroerd de soapkarakters met elkaar communiceren. Ze houden informatie achter, praten niet echt met elkaar, denken te weten wat de ander denkt, bedoelt en wil en voor je het weet, is er weer ruzie. Boze gezichten, slaande deuren, tranen, verbroken relaties en heel veel scherven. Je kijkt ernaar, ziet het mis gaan en weet precies hoe het wél had gemoeten. Toch?

Hoe komt het dan toch dat het in het echte leven vaak niet veel beter gaat? Dat gesprekken zo vaak blijven hangen in oppervlakkig gebabbel? Dat misverstanden ontstaan of een gesprek zo ontspoort dat je je plotseling in een oorlogsgebied bevindt, waar dan misschien geen kogels, maar wel harde, kwetsende woorden worden afgevuurd?

Communiceren is gewoon lastig. Aan een ander duidelijk maken wat je bedoelt is een opgave. Zolang je je niet bewust bent van hoe jij communiceert en overkomt en hoe anderen dat doen, dan blijft communiceren toch een soort rad van fortuin, zeg ik weleens. Je wilt iets met iemand delen, je zendt een boodschap daarover naar een ander en vervolgens is het maar afwachten of de ander jouw boodschap begrijpt en er ook nog eens zo op zal reageren als jij hoopt. Of er een echt gesprek plaatsvindt. Eigenlijk is de communicatie dan pas echt geslaagd.

In het woord communicatie zit het latijnse woord communis, wat ‘gemeenschappelijk’ betekent. Communicatie heeft dus alles met relatie te maken, met delen, gemeenschappelijk hebben. Met behulp van communicatie bouw je een relatie, en als je een relatie hebt, communiceer je beter.

Communicatie bestaat niet alleen uit de woorden die je spreekt. Volgens de Amerikaanse psycholoog Mehrabian bestaat van een boodschap die gevoelens en opvattingen wil overbrengen 7% uit woorden, voor 38% uit intonatie en voor 55% uit non-verbale signalen (hij heeft het over ‘facial expression’). Mehrabian wil daar trouwens helemaal niet mee zeggen dat woorden per definitie het minst belangrijk zijn in welke boodschap dan ook. Zo wordt deze regel ten onrechte vaak gegeneraliseerd. Het gaat hem erom duidelijk te maken dat als je woorden, intonatie en lichaamstaal niet dezelfde boodschap over gevoelens en opvattingen overbrengen, dat dan het non-verbale deel van je boodschap sterker spreekt dan je woorden. Let maar eens op hoe dat bij jou werkt, waar jij op let als je met een ander communiceert. Hoe gespitst je ook bent op de non-verbale signalen die de ander uitzendt.

Maar dan nog komt wat jij bedoelt lang niet altijd over bij de ander. Dat komt doordat de ander jou op zijn of haar manier waarneemt. Bij die waarneming gaat veel informatie verloren. We krijgen veel meer prikkels op ons af dan we kunnen verwerken. Dus pikken we er maar een paar op. Zo werkt je interne googlesysteem. De kans is dus heel groot dat we maar een beperkt beeld hebben van de ander.

Hebben we de ander wel ‘goed’ waargenomen, dan interpreteren wij de boodschap weer op onze eigen manier. Alleen al het feit of je iemand aardig vindt of niet, of deze een hogere functie heeft, welke eerdere ervaringen je hebt gehad met de ander of het onderwerp, bepaalt hoe je de boodschap van de ander interpreteert.

Kortom, goed communiceren is een kunst. En daarbij kan LSD je heel goed van pas komen. LSD staat voor: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. Gebruik je de LSD-techniek, dan verhoog je in korte tijd de kwaliteit van je gesprekken enorm.

LSD werkt als volgt: vertelt iemand jou iets, dan luister je met aandacht en vat je vervolgens samen wat de ander gezegd heeft om te checken of je het begrepen hebt. Je zegt bv.: “Begrijp ik goed dat jij dit-en-dit wilt?” Heb je het niet goed begrepen, dan zal de ander je dat vertellen en het verder uitleggen. Vervolgens vraag je door met behulp van een open vraag. Open vragen beginnen met wie, wat, waar, hoe, wanneer en waarom. Dus: “Hoe wil je dat aanpakken?” of “Wat zijn dan de stappen die we volgens jou moeten zetten?” Zo’n vraag kun je niet met ‘ja’ of ‘nee’ beantwoorden en nodigt de ander uit om verder te praten.

Het blijft natuurlijk zo dat voor echte communicatie twee mensen van goede wil nodig zijn. Maar met de LSD-methode zorg jij in elk geval voor goede randvoorwaarden van jouw kant. Je creëert openheid, geeft de ander ruimte, verbetert zo de relatie en de verhoogt kwaliteit van je communicatie. Pas het toe en laat je verrassen door het resultaat!

Deel dit artikel…

Comments (2)


  1. Nelleke de Groot -
    april 15, 2012

    Heerlijk Annemarie om nog even alles wat je verteld hebt op Groot Nieuws RAdio terug te kunnen lezen. Je geeft hele heldere en goed tips. Het bemoedigd me, al is de praktijk, om het echt te doen lastiger……

    Heel veel Zegen toegewenst,
    Nelleke

  2. Eva | Commuicatie -
    april 24, 2012

    Communicatie blijft inderdaad zeer moeilijk. Door de LSD methode toe te passen voorkom je veel onheil. De fouten die in het bedrijfsleven voorkomen zijn voor 80 % te wijten aan de slechte communicatie. Komt er ook nog bij dat we, volgens de tranactionele theorie, vaak ook nog een tweede en zelfs een derde boodschap meegeven met dezelfde woorden die eigenlijk niet wordt gezegd, maar waarvan we veronderstellen dat de andere die zal meepikken. Trouwens, en voor hetgeen het waard is, naar het schijnt komen die cijfers van Mehrabian (7% taal,38% intonatie en 55% lichaamstaal) van een onderzoek bij verliefde personen. Ik kan me goed voorstellen dat hier de lichaamstaal primeert. Eva Joos.