Gratis Inspiratie

Inspirerende en praktische artikelen waar je meteen iets aan hebt.

Nieuw bedrijf: headson

Sinds 1 november 2014 werk ik fulltime binnen mijn bedrijf headson. Con-act Coaching, Counselling & Training is opgehouden te bestaan. Deze website blijft voorlopig nog in de lucht, zodat jij er als bezoeker je voordeel mee kunt doen.

Wij coachen en begeleiden nog steeds mensen en hanteren vanuit headson zakelijke tarieven. Mocht dat voor jou geen obstakel zijn, neem gerust contact met mij op.

a.degroot@headson-advies.nl

Hartelijke groet,
Annemarie




Het beste medicijn tegen piekeren

Posted by: Annemarie | Posted on: oktober 26th, 2011 | 0 Comments

We piekeren wat af met z’n allen. Over dingen die in het verleden gebeurd zijn: “had ik maar … eerder/beter/voorzichtiger…”. Of over wat er nog gaat komen: “Wat nou als ik dit doe en het gaat helemaal fout?” of “Ik wil het wel anders, maar…”. Over onszelf, anderen, onze kinderen, (schoon)ouders, ons werk, onze gezondheid. Genoeg redenen te bedenken, zou je zeggen.

Nadenken over een situatie is niet hetzelfde als piekeren. De Dikke van Dale omschrijft piekeren als ingespannen denken, bezorgd peinzen, tobben. Dan heb je het niet meer over ergens over nadenken, maar ben je inmiddels zover dat je gedachten in een kringetje ronddraaien, dat je ze niet meer los kunt laten. Je kunt niet meer relativeren en niet meer stoppen. Dat is piekeren.

Piekeren leidt zelden tot oplossingen en kost vooral erg veel energie. Vaak denken we dat ons gepieker helpt om de situatie op te lossen of op z’n minst in de hand te houden. De praktijk wijst uit dat dit een illusie is. Het blijkt zelden tot nooit te werken en houdt ons vooral gevangen in eindeloze, negatieve gedachtenpatronen. Piekeren is een doodlopende weg.

Hoe voorkom je piekeren? De afgelopen tijd las ik twee boeken die wat mij betreft waardevolle inzichten geven op dit vlak.

Liever luisteren?

Klik dan op deze link:
Het beste medicijn tegen piekeren
Of op deze link:
GNR-column 16.03.2012 over piekeren

Laten we allereerst eens kijken naar hoe we met de werkelijkheid omgaan. Hierbij is het boek ‘Ja-maar, wat als alles lukt?‘ van Berthold Gunster behulpzaam. Gunster maakt een treffend onderscheid tussen mensen die vanuit een ja-maar-houding leven en zij die vanuit een ja-en-houding leven. Gunster: “Wie met een ja-maar-bril kijkt, legt een grote nadruk op wat hij verwacht en vergelijkt de werkelijkheid met deze verwachting.” Herken je dit? Dat je bepaalde verwachtingen hebt en dat de werkelijkheid dan zo tegenvalt? Wat zou er gebeuren als we in plaats daarvan vanuit een ja-en-houding zouden leven? Gunster: “Wie met een ja-en-blik kijkt, verwacht minder en kijkt beter. Ja-en is de positie van accepteren en toevoegen. Wie een ja-en-reactie vertoont, past zijn visie aan aan de feiten. Ja-en-zeggers gaan voor hun geluk, ja-maar-zeggers voor hun gelijk.””

De werkelijkheid nemen zoals deze zich aan ons voordoet dus. Weg met te hooggespannen, perfectionistische verwachtingen. De realiteit accepteren zoals deze zich aan ons voordoet en daar het beste van maken. Het is zoals het is. Dat wil niet zeggen dat je een onverbeterlijke positivo moet worden. Ja-en-denken betekent niet altijd maar vrolijk zijn, het betekent vooral realistisch zijn en op een creatieve manier uithalen wat erin zit.

Ik vertaal dat voor mijzelf als het leven werkelijk LEVEN. Met de mooie dingen en de moeiten. Wat mij hierbij ook helpt, is een les die ik van Stephen Covey leerde. Covey spreekt in zijn boek “Zeven eigenschappen van effectief leiderschap” over de ‘cirkel van betrokkenheid’ en de ‘cirkel van invloed’. In de cirkel van betrokkenheid bevinden zich alle onderwerpen waar je je bij betrokken voelt. Dichtbij of veraf, plaatselijk, landelijk, internationaal, alles waar jij je druk over maakt. In de cirkel van invloed staan alleen die onderwerpen waar je ook daadwerkelijk invloed op uit kunt oefenen. Die cirkel is veel kleiner.

Covey adviseert: richt je in je handelen alleen op je cirkel van invloed. Dat zijn die zaken waar je echt invloed op uit kunt oefenen. Span je daarvoor in, dat is zinvol. Richt je je op zaken die buiten je cirkel van invloed liggen, dan zijn je inspanningen bij voorbaat gedoemd te mislukken. Je kunt ze immers niet beïnvloeden en zult alleen maar gefrustreerd raken.

Wil je stoppen met piekeren? Schrijf eens op waar je over piekert (cirkel van betrokkenheid), stel vast waar je daadwerkelijk invloed op kunt uitoefenen (cirkel van invloed) en richt je de komende maand alleen op dat laatste. Laat los wat je toch niet kan veranderen. Accepteer de realiteit zoals deze is. Vecht er niet tegen, maar accepteer. Houd oren en ogen open voor nieuwe mogelijkheden en grijp ze aan. Dat is volgens mij het beste medicijn tegen piekeren .

Ik weet het, het klinkt gemakkelijk en de praktijk is weerbarstig. Maar toch, mijn ervaring is dat alleen al de bewustwording je ver kan brengen. Gunster: “En het aardige is, wie goed waarneemt, zal merken dat de realiteit eigenlijk veel grootser, omvangrijker en rijker is dan de verwachting.”

Serenity Prayer
God, grant me the serenity
To accept the things I cannot change;
Courage to change the things I can;
And wisdom to know the difference.

Wil je hierover doorpraten of er met mijn hulp mee aan de slag, mail of bel me gerust.

Succes!

© 2011 Con-act Coaching, alle rechten voorbehouden

Deel dit artikel…

Comments are closed.