Gratis Inspiratie

Inspirerende en praktische artikelen waar je meteen iets aan hebt.

Nieuw bedrijf: headson

Sinds 1 november 2014 werk ik fulltime binnen mijn bedrijf headson. Con-act Coaching, Counselling & Training is opgehouden te bestaan. Deze website blijft voorlopig nog in de lucht, zodat jij er als bezoeker je voordeel mee kunt doen.

Wij coachen en begeleiden nog steeds mensen en hanteren vanuit headson zakelijke tarieven. Mocht dat voor jou geen obstakel zijn, neem gerust contact met mij op.

a.degroot@headson-advies.nl

Hartelijke groet,
Annemarie




Een gevulde agenda, maar nooit druk

Posted by: Annemarie | Posted on: oktober 26th, 2011 | 0 Comments

Tijd is het enige dat eerlijk verdeeld is in de wereld. Bovendien is er genoeg van: 24 uur per etmaal, elk etmaal opnieuw. Toch hebben we vaak het gevoel te weinig tijd te hebben. ‘Tja… druk, druk, druk, hè?’ hoor je mensen zeggen als hun gevraagd wordt hoe het gaat. Daarom wil ik het deze maand hebben over een bijzondere vorm van time management: benedictijns time management. Het basisidee daarbij is: een gevulde agenda, maar nooit druk. Daarbij gaat het niet over ‘hoe doe ik alles nog efficiënter en sneller’, maar vooral over je houding bij wat je te doen hebt. Als je je oefent in een juiste, rustige, aandachtige houding, krijg je meer gedaan. Zonder dat je je gestrest hoeft te voelen. Zodat tijd weer een vriend van je wordt, in plaats van een vijand.

Heb jij dat weleens meegemaakt? Dat je je stond af te drogen na het douchen en ontdekte dat je de shampoo nog in je haar had zitten? Of dat je jezelf ’s morgens beneden aan de eettafel tegenkwam en je niet meer kon herinneren hoe je daar kwam? Of dat het ineens tot je doordringt dat je kind je vijf minuten geleden iets vroeg? Herkenbaar? Vaak zijn we zo druk met wat voor ons ligt, dat we het heden vergeten. Terwijl juist het heden onze aandacht zo waard is.

Liever luisteren?

Klik dan op deze link:
Een gevulde agenda, maar nooit druk

Vorig jaar las ik een prachtig boek, dat ‘Een levensregel voor beginners: benedictijnse spiritualiteit voor het dagelijks leven‘ heet. De schrijver -Wil Derkse- is geïnspireerd door de monnik Benedictus, die in de eerste helft van de zesde eeuw zijn ‘Regel voor monniken’ opstelde. In navolging van Benedictus adviseert Derkse om een heilzaam dagritme voor jezelf in te bouwen: een vast ritme van werken en ontspannen, van geestelijk inademen en uitademen, van je omgeving op orde brengen en momenten waarop je met iets moois in contact bent.

Het mooie is dat het een flexibel ritme mag zijn. Loopt het een keer anders, ook niet erg. “Orde met flexibiliteit, typisch benedictijns,” schrijft Derkse. En -ook leuk om te weten- Benedictus schreef nooit een levensregel voor gevorderden, voor geestelijke hoogvliegers. Alleen voor beginners. We blijven namelijk beginners, dit blijft een levenslange oefening. Dat spreekt mij aan, want het is dus lekker realistisch.

“Binnen het ritme van zo’n flexibele orde zijn er vier essentiële vaardigheden te oefenen,” zegt Wil Derkse Benedictus na. Die vaardigheden zijn:

  • De kunst van het beginnen;
  • de kunst van het ophouden;
  • de kunst van de juiste houding tussen het beginnen en het ophouden;
  • de kunst respectvol rekening te houden met de ‘seizoenen’ van de dag.

Ze zijn gemakkelijk te onthouden. Om je eraan te hóuden, da’s een echte kunst. Maar wel een hele waardevolle, heb ik zelf inmiddels gemerkt. Ik ga ze alle vier bespreken, te beginnen met de laatste kunst.

De kunst respectvol rekening te houden met de ‘seizoenen’ van de dag: deel je agenda zo in dat deze aansluit bij jouw seizoenen van de dag. Plan bijvoorbeeld concentratieklussen in op momenten waarop je fris bent en je goed kunt concentreren, houd blokken vrij voor regeltaken en telefoontjes en neem op de juiste momenten ontspanning. Zo pas je je dagritme aan op jouw energieniveau.

De kunst van het beginnen: zo gauw het tijd is om met een geplande taak te beginnen, begin je. Dat klinkt heel eenvoudig, maar het kan knap lastig zijn. Het vereist discipline, maar je wint er heel veel tijd mee terug die je anders besteedt aan lanterfanten. Ga dat maar eens voor jezelf na. En -nog zo’n tip- doe de moeilijkste klus als eerste. Schuif dat niet voor je uit, maar begin ermee. Voor je uit schuiven helpt je immers niet en levert alleen maar stress op. Doe je het als eerste, dan ben je er het snelst mee klaar en kun je ’s morgens al tevreden zijn over je dag.

De kunst van het ophouden: bepaal van te voren wanneer je wilt stoppen en stop dan ook. Dus houd de tijd voor een taak beperkt. Hierbij geldt namelijk het Parkinson-principe: hoe meer tijd je maakt voor werk, hoe meer werk je eraan hebt. Geef ik mezelf een uur voor een klus, dan heb ik een uur nodig. Geef ik mezelf twee uur voor diezelfde klus, dan heb ik 2 uur nodig. Zet dus een klok en sluit je taak af op het moment dat je je dat had voorgenomen. Begin tijdig met afronden en stop er op het geplande tijdstip ook echt mee. Ben je nog niet klaar, dan plan je de klus opnieuw in.

Zorg ervoor dat er een moment van rust is tussen je taken. Zeker als je druk bent en je verantwoordelijk voelt, is de verleiding groot om door te gaan en van het een in het ander te rollen. Niet alleen loop je dan meer kans op fouten, ook neem je niet de momenten van rust en ontspanning die je gewoon nodig hebt om fris te blijven.

De kunst van de juiste houding tussen het beginnen en het ophouden: leef in het NU tijdens je taak. Maak je niet meer druk over wat geweest is en denk niet na over wat er nog komen gaat. Geef de taak die voor je ligt je volle aandacht. Laat je niet afleiden door telefoon en zet je mail uit. Spreek met je collega’s af dat ze je niet storen. Werk geconcentreerd, laat je niet opjagen en doe wat je moet doen tot de klok gaat. Moet je eens kijken wat je voor elkaar krijgt in dat uur! Dit vergt oefening, maar elk stapje vooruit hierin, is al erg meegenomen.

Daarmee hebben we de vier ‘kunsten’ besproken. De boodschap hierbij is: als je in een bij jou passend ritme, gedisciplineerd je werk doet en je leven leeft, krijg je veel gedaan, zonder het gevoel te hebben te druk te zijn. En kom je ook aan ontspanning toe.

Mijn advies: oefen dit stapje voor stapje. Als je veranderingen in kleine, haalbare stapjes doorvoert, dan is het resultaat in eerste instantie misschien niet spectaculair, maar heb je na langere tijd wel veel bereikt. Veel meer vaak dan als je hard van stapel loopt, merkt dat je het niet volhoudt en teleurgesteld helemaal afhaakt. Het is net als het oefenen van je spieren. Rustig aan opbouwen, dan worden ze steeds sterker. Dat is trouwens ook heel benedictijns…

Dus vraag niet teveel van jezelf en weet dat je een beginner blijft en dat dat ook mag. Oefen elke dag om te komen tot een gezond en voor jou goed levensritme. Een heilzaam ritme waarop jij het best gedijt. En waarin je met aandacht kunt leven.

SUCCES!

Naschrift:
Het boek ‘Een levensregel voor beginners’ gaat niet alleen over time management. Ik heb mij beperkt tot het vierde hoofdstuk en het boek daarmee ook lang geen recht gedaan. Er staat nog veel meer in over benedictijnse spiritualiteit en de principes die daaronder liggen. Over echt commitment, werken aan je houding en levensstijl, aandachtig luisteren en van harte respons geven. Parels van wijsheden, die stuk voor stuk oefening vragen. Dus: smaakt wat je net las naar meer, zeker het boek lezen!

Hier vind je meer informatie over het boekje ‘Een levensregel voor beginners: benedictijnse spiritualiteit voor het dagelijks leven’ van Wil Derkse.

Auteursrecht gebruikt beeld: donskarpo / 123RF Stockfoto

© 2011 Con-act Coaching, alle rechten voorbehouden

Deel dit artikel…

Comments are closed.